Hopp til innhold

Tusen takk for innspill! Give me more…

Dere, altså! Så utrolig mange gode, fine, entusiastiske innspill dere gir meg ♥

Det kjennes helt sykt…

Før sommeren skrev jeg DETTE innlegget der jeg fortalte at jeg skal være med å bestemme/sette ord på hva som er kjernen, eller kjerneelementene i naturfaget. Jeg fikk masse fine innspill, her på bloggen, og ikke minst i kommentarfeltet på Facebook.

I skrivende stund er vi akkurat ferdig med dag nummer en (av to) av denne andre samlingen (av fire). Mens jeg satt og forberedte meg til denne andre samlingen måtte jeg bare lage en liten collage av de noen av de supergode kommentarene - alle sammen går inn på meg, og jeg tar med meg disse innspillene i jobben:

 

Vitenskapelig metode/kritisk tenkning er jo definitivt noe som går igjen her, og jeg må jo si at jeg er veldig enig i at det virkelig er viktig for alle å lære seg; som Anders sier

da er man bedre rustet mot fake news, farlige helsepåstander og kvakksalvere resten av livet

...og dét er for meg noe som definitivt virker som en meget god begrunnelse for hvorfor denne måten å jobbe på/tenke på er noe ALLE trenger å lære seg 🙂

Målet for denne andre samlingen er at vi skal lage et slags første riss til hva vi mener kjerneelementer kan være (det skal lages for alle fag, men vi i gruppen skal selvfølgelig bare se på naturfag 😉 ), og jeg vil gjerne høre mer fra dere! Enten om det er andre ting som er viktig, eller bare liksom jeg mener også at dette [sett inn poeng] er skikkelig viktig. Virkelig, altså - give me more, give me more! Det er helt supert å høre alt fra hva erfarne realfagslærere tenker, til hva du selv syns var motiverende/ikke motiverende i naturfagsundervisnigen.

3 kommentarer til “Tusen takk for innspill! Give me more…

  1. Linn Haugsmoen

    Spennende og superviktig arbeid!

    Først og fremst er jeg enig i at den naturvitenskaplige metoden er viktig å få på plass, men det er alfa og omega at det pakkes inn på en slik måte, og gjøres så spennende at barn og ungdom fåt glede i å tenke på denne måten, og ikke minst ser nytten av det i sin hverdag. Man må balansere mellom at alle skal få samme opplæring, tilpasses hverenkelt individ og lokalsamfunn.

    Det er viktig at det gis en smakebit av alle realfagene i naturfarget, og ikke glem IT - som blir viktigere og viktigere.

    Som realfagslærer på videregående ser jeg at dagens naturfag i skolen har litt for store hopp når det gjelder tiden (år) mellom tema blir innført og realfagenes innhold i skolen. Jeg vet det ikke er dette konkret dere jobber med, men det er viktig med sammenheng mellom naturfag og realfagene på videregående. Eksempelvis er det mye kjemi i 8.klasse -deretter noe kjemi på vg1 kan knyttes opp mot kjemi 2, men det er et stort gap mellom hva elevene lærer i naturfag, og hva som forventes av forkunnskaper i realfagene.

    Du har god kontroll på Ludviksen-utvalget, så trenger vel ikke nærmere inn på at det er viktig med god balanse mellom dybde og bredde.

    Hva er målet med naturfag - å lære den naturvitenskaplige metode, være allmenndannende eller gi innsikt i de ulike grenene av realfag man kan velge videre? Et femtimersfag som skal dekke alt dette (og mer) blir gjerne et godt fag for realister og politikere, men vi må huske at vi bruker av ungdommens verdifulle tid - naturfag bær være engasjerende for ungdommene, og vi må huske at faget må møte elevenes interesser, samtidig som det er utviklende. Og ikke minst, det må være rom for alle i naturfag - i klasserommet sitter en framtidig fotballspiller, fysiker, frisør og snekker.

    For et utrolig viktig arbeid dere gjør ?

    Svar
  2. M

    Hahah, knekker fortsatt sammen av en Unge Høyre-fyr som mente fotosyntese burde ut av naturfag... Grunnlaget for alt liv på jorda, men er det så viktig?

    Men ellers: Mer fysikk! Sørgelig lite av det i naturfag. Og mer om HVORFOR ting er som de er. Jeg lagde en A4-side med ord og uttrykk til hvert kapittel som jeg pugget og fikk toppkarakter. Det lille av formler i boka ble jeg aldri testet på. Ikke at jeg trodde naturfag var en reell inngang til fysikkfaget, men det var en veldig stor overgang fra naturfag. Fysikk er null pugg, masse forståelse. Da kommer formlene av seg selv:-) Naturfag burde være en introduksjon til alle realfagene så man kan få en idé om hva man vil gå videre med. (Hvis man skal ta realfag, så klart)

    Svar
  3. Thomas

    Har akkurat sett gjennom forslag til 'kjerneelementene' i naturfag, og er personlig noe skeptisk til dette med 'Entrepenørskap' som kjerneelement. Det er for meg ganske uvisst hva som legges i dette ordet i denne konteksten, men det høres litt ut som 'gründervirksomhet'.
    Men begrunnelsen er likevel hysterisk: «Vi ønsker entreprenørskap som læringsstrategi fordi det gir elevene omverdenkompetanse, kreativitetskompetanse, handlingskompetanse og utvikling av personlige egenskaper i samarbeid med andre.» Dette er jo svada på ordentlig! Det er ganske morsomt å bytte ut ordet 'entrepenørskap' med andre ting, som f.eks. 'markedsføring', 'kverulering', 'fyll' osv.

    Lykke til videre med arbeidet!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *