Hopp til innhold

Hverdagen nå, og mål fremover

Ting har jo ikke akkurat «satt seg» helt ennå, i min forholdsvis nye frilanstilværelsesboble-hverdag, men det går fremover 🙂 Noe av det som blir viktig å få til fremover er å organisere og systematisere dagene; sørge for at jeg får gjort det jeg trenger å få gjort (og helst ligge et skritt foran, slik at overraskelser i kalenderen ikke er noe problem å godta), og ikke få dårlig samvittighet over det jeg ikke får gjort. Så langt har jeg kommet frem til følgende (kanskje det kan funke som tips for andre i liknende situasjon? Enten du er frilanser som meg, eller student, eller noe annet der du må ha ganske stor grad av selvdisiplin i hverdagen):

  • Lister. Jeg skriver ukeslister og daglister. Jeg har funnet ut at jeg er nødt til å rangere oppgavene med hensyn på hvor viktig det er at de blir gjennomført (mine lister er nesten alltid lenger enn det jeg klarer å gjennomføre), og hvor klar i hodet jeg trenger å være når jeg gjør dem. Hodet mitt fungerer helt klart best før klokken tre, så hvis det er «vanskelige» ting som skal gjøres må jeg komme i gang tidlig på dagen med disse. Så har vel alle alltid en del «idiotoppgaver» som må gjennomføres, og disse kan man jo skyve til ettermiddag eller kveld 😛
  • Mail. La meg si det sånn: Her har jeg et stort forbedringspotensiale. Mail må besvares hver eneste dag (det er sikkert en latterlig ting å i det hele tatt si, for mange, men man kan fort havne bakpå når det gjelder mail), men jeg vil helst ikke starte dagen og "kaste bort det friske hodet" på mail. Så da må jeg bare passe på at jeg ikke venter så lenge at jeg havner i den nei, men nå har det blitt så sent på dagen at jeg like gjerne kan vente til i morgen-modusen, som jeg dessverre har litt lett for å gjøre.
  • Blogg. Jeg har begynt å fast starte dagen med å skrive ett innlegg, gjerne i sengen, iført T-skjorte, med bustete hår og en kopp kaffe (kopp nummer 2). Da får jeg en sånn god start på dagen, med den gode følelsen av en tydelig check på the always to do list, og jeg er klar for å ta resten av dagen med storm 😀 (Ja, dette innlegget ble hovedsakelig skrevet tidlig på dagen i dag.)
  • «Kontor" og gangen i en dag. Jeg har ingen fast kontorplass, hverken ute eller hjemme, men jeg er av typen som liker å flytte meg rundt i løpet av en arbeidsdag, og får "retstartet" hodet litt når jeg bytter miljø, så det er egentlig ganske greit (ideelt sett ønsker jeg meg kontor hjemme, men sånn er ikke situasjonen nå, og da er det helt ok). Jeg starter altså ofte kontordagen hjemme (i sengen eller ved spisebordet). Etter det går jeg gjerne på café, setter meg på BI i Nydalen, drar opp til Egmont-huset i Nydalen, eller biblioteket. Jeg tenker også at jeg kan ta turen ned til Mesh og Nasjonalbiblioteket. Som regel går jeg mellom de forskjellige stedene, og det er godt for både kropp og sinn.

Jeg er, som nevnt tidligere, så utrolig heldig at jeg har en Anders som spretter opp en gang mellom 6 og 6:30 hver eneste dag, og gir meg kaffe på sengen. Videre lar han meg sitte og slurpe på denne, mens jeg scroller Facebook, og sakte men sikkert får i gang hodet, før jeg gradvis blir mer og mer klar for å prate. Nå som jeg ikke har faste avtaler er det blitt viktigere enn noensinne at Anders og jeg får dette veldig tydelige morgenritualet – da er det i alle fall ingen fare for at jeg bare blir liggende og dra meg. Neste «faste» punkt på listen er da alstå blogg, så rangering av dagens oppgaver, og deretter er det åpent og avhengig av hva som står på listen.


Ukens liste så sånn ut etter første runde på den i dag tidlig. I løpet av dagen har den blitt en god del fullere, siden jeg stadig vekk kommer på ting jeg MÅ få gjort denne uken. Det dukket også opp et møte, slik at en god del tid forsvant, og tekst for Studentparlamentet og utkast til Havarikommisjonen må kanskje skyves til i morgen.

Jeg er en sånn som elsker lister (Anders ler fremdeles av hvordan han har gått rundt på Blindern og funnet lister jeg har skriblet ned på små papirlapper, og så mistet ut av lommen eller noe), og falt derfor litt i staver da jeg fant denne blokken med ukeslister på TGR på lørdag. Jeg har brukt lister på mobilen, men det blir ikke det samme, altså – akkurat der er jeg veldig analog, merker jeg 😉 Disse listene kommer også i rosa, og jeg kjøpte selvsagt en av hver (de kostet typ 30, - eller noe) – så fikk Alexandra velge hvilken hun skulle ha, og hun gikk, ikke overraskende, for den rosa, og den turkise ble dermed min ♥


Jeg har også funnet ut jeg er nødt til å sette meg mål. Jeg starter litt forsiktig med dette – lar det være akkurat noe å strekke seg etter, men allikevel med god margin for gjennomføring, så høyner jeg heller når jeg ser at det passer. Det hadde vært gøy å kunne sette et pengemål også, men der syns jeg det er veldig vanskelig ennå, så det står foreløpig åpent 🙂

Fremover har jeg disse ukentlige og månedtlige målene:

  • Blogg: 6 innlegg per uke
  • Bok: 5 sider per uke
  • Andre type tekster (kronikk, innlegg...): 1 per måned

Det var faktisk først i starten av forrige uke at jeg skriblet ned disse målene på en lapp – som har ligget på nattbordet siden – og så langt fungerer det som følger: Jeg har skrevet 7 blogginnlegg (yeay ♥), 2 sider i bok (ikke fullt så yeay, men jeg kom i alle fall i gang igjen etter sommeren...), og jeg hadde DENNE teksten på tv2.no (♥). Dermed er det «bare» å holde tempoet oppe på bloggfronten, og å pushe litt mer på bok (kanskje jeg kan veie opp med å skrive 7 sider denne uken?).

Jeg har pleid å være veldig «flink» til å gå rett i jeg er en håpløs person som ikke får til noen ting jeg kan like gjerne gi opp ALT-fella når jeg ikke klarer å gjennomføre alt jeg hadde tenkt, men nå skal jeg bli flinkere til å tenke som Anders: Å «bomme» denne uken betyr kun gode  muligheter for forbedring nesten uke 😀


Har du noen geniale tips for hvordan organisere en veldig fri hverdag?

4 kommentarer til “Hverdagen nå, og mål fremover

  1. Mari

    wow, dette var veldig nyttig! kjenner meg igjen i omtrent alt her, og tror jeg skal ta i bruk noen av strategiene dine framover!:) tusen takk:)

    Svar
  2. Ragnhild

    Jeg husker ikke hvor jeg først hørte dette tipset, men jeg syns det er supernyttig å tegne en graf der den ene aksen er "hvor viktig er det" og den andre er "hvor mye haster det", og se hvor de forskjellige gjøremålene havner der. Kvadranten "Viktig & Haster" er enkel å prioritere (og ting i "Ikke viktig & Haster ikke" kan fint vente til en annen gang). Det man må se litt opp for er gjøremål i kategorien "Viktig & Haster ikke", som lett blir nedprioritert over mindre viktige ting som har en deadline.

    Svar
    1. Sunniva

      Åh, jeg elsker denne grafiske fremstillingen! Den passer kanskje ikke for alle, men for en hardcore realist som meg så blir jeg direkte glad over å høre denne fremgansgmåten - skal teste 😀

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *