Ja, det kjennes ganske crazy ut; mandag og tirsdag denne uken var jeg på første samling for oss som skal være med å bestemme kjerneelementene i naturfag! Altså, JEG skal bestemme (heldigvis ikke helt alene, men dog) hva som liksom er essensen i naturfaget. 1400 personer rundt omkring i Norge ble foreslått for å sitte i dette utvalget, og ca 100 ble plukket ut. Jeg er en av de 100.
Saken er den at det skal lages nye læreplaner, og før de begynner å gjøre det så skal disse 100 (som jeg er en del av) gå igjennom det faget vi er "ansvarlig" for å finne ut hva som skal prioriteres. Så er det riktignok sånn at utdanningsdirektoratet ikke trenger å ta hensyn til alt vi måtte mene (de kan strengt tatt gi blanke i alt vi måtte mene, men det er vel lite trolig at de gjør 😉 ), men vi skal i alle fall legge grunnlaget for arbeidet med nye læreplaner.
Det vi skal prøve å svare på blir noe sånt som:
Hva er egentlig poenget med naturfaget?
Hvorfor mener vi at dette er så viktig at det er obligatorisk i 11 år, og hva skal man sitte igjen med 20 år etter at man har gått ut av skolen?
Å få være med på et så viktig og spennende arbeid; påvirke hva som skal prioriteres i naturfaget fra 1. klasse på barneskolen til 1. klasse på videregående - ja, det kjennes virkelig helt sykt!
I løpet av de siste årene har jeg gradvis fått liv til å være med å "påvirke" - å ha en stemme som en del faktisk lytter til... Og fått lov til å gjøre ting som jeg syns har vært (er!) veldig morsomt, spennende og utfordrende.
Denne sliden (i en eller annen form) pleier jeg å vise frem når jeg holder foredrag for elever (spesielt VGS-elever). Det er på en måte min oppsummering av ting jeg har fått være med på, og det viser litt frem det at med en del kunnskap så kan man få mange spennende muligheter, og at hvis du kan et fag så vil folk også (ofte) høre på hva du har å si. Altså, det å ha fått en mulighet til å være med å påvirke samfunnet kjennes fantastisk - og litt rart og skummelt ♥
Også må jeg vel nesten innrømme at jeg pleier å si, når jeg viser frem denne sliden at det er jo litt all right å få være på TV/radio/avis fordi du kan noe, og ikke fordi du har gjort noe dumt/noe folk ler av...
Hva mener DU er essensen i naturfag, og hva er absolutt ikke essensen i naturfag? (Jeg er oppriktig interessert, for her trengs det mange innspill for å ende opp med å gjøre en god og riktig vurdering♥)
Essensen av naturfag er "vitenskapelig tilnærming", essensen av forskning, testing, måling, feilkilder, gjentakelse, hva kan vi stole på, kritisk tenkning.
Det som IKKE er essensen må jo være å lage et kosmetisk produkt...
Hehe...kan si meg veldig enig i at essensen i naturfag ikke er å lage kosmetiske produkter.
Takk for fine innspill <3
Hei.
Jeg ble nettopp ferdig med å ta opp biologi 1, kjemi 1 og naturfag som privatist! Likte disse fagene veldig godt, og fikk toppkarakter! Hatet alle slags realfag på videregående, men flinke privatistlærere fikk meg til å endre på nettopp dette.
Dette likte/mislikte jeg ved naturfag:
+: Energi-kapittelet, strålings-kapittelet og bioteknologi-kapittelet, og hvordan menneskelige aktiviteter har endret og fremdeles endrer naturmiljøet og manipulerer gener osv. Så samspillet mellom naturvitenskap, teknologi og bærekraftig utvikling var morro å lære om. Likte også godt kapittelet om menneskekroppen og næringsstoffene.
-: Økologi-kapittelet(!!), i hvert fall noe av det, ikke alt selvsagt. På videregående var vi på to turer i naturen hvor vi skulle beskrive abiotiske og biotiske faktorer, samt se etter ulike arter og deretter skrive en oppgave om dette. Det var kjedelig og føltes unødvendig. Skulle heller besøkt en annen plass eller noe.
Vi hadde også svært lite forsøk på videregående. Som privatist gjennomgikk vi alle slags forsøk og teorien bak det - dèt var morro og noe jeg gjerne skulle gjort mer på vgs, men kanskje tiden ikke strekker til 🙂
Tusen takk for at du deler erfaringene dine!
Så fint å høre at du likte forsøkene - naturvitenskap handler jo om å eksperimentere med naturen, for så å (prøve å) forstå hva som skjer og hvorfor 🙂
Sånn til å begynne med burde man vurdere å se til naturen å slutte å la byfolk undervise i naturfag da de i beste fall bare er stuegriser å se til de som kan rådyr, ekorn og sommerfugl!
Du mener naturfag kun handler om å leve i/med naturen?
Du mener ikke feks fysikk hører hjemme i naturfaget? Kjemi?
(For all del: personlig tror jeg det er veldig bra, og viktig!, å komme seg ut i naturen...)
Joda smak og behag er viktig, men kjemi er ikke alt. Fysikk burde være med i naturfag, men også som en del av andre fag. Enklere språk og en mer direkte tilnærming til det som fenger en. Finnes så mye der ute!