Da er hverdagen virkelig i gang igjen! Skolen her i Oslo startet jo i går, så vi var på mange måter i gang da, men litt sånn feriefølelse var det allikevel. I dag har det gått i ett, og jeg har brukt mye av dagen på å forberede en introduksjonsworkshop om programmering. Jeg (vi) jobber med å finne de virkelig gode argumentene for hvorfor programmering hører hjemme i feks fysikk (ikke bare på Universitetet - her er det ingen som er uenig i at programmering hører hjemme, men også i videregående), og jeg har hatt flere, lange diskusjoner i dag (noen også med en viss frustrasjon - jeg er ikke så kjempegald i å føle at jeg ikke skjønner ting 😛 )
Vi kommer dit, men en utfording er å gjøre noe som man får til selv, og kjenner mestring i (jeg blir aldri så sint, oppgitt og rett frem lei meg som når jeg skal jobbe med datamaskinen og jeg ikke får til å gjøre det jeg vil), og samtidig komme fortest mulig dit at man får gjort noe som faktisk er nyttig... De beste eksemplene (så langt) krever litt mer enn at du kan få et program til å skrive ut "Hello world" eller legge sammen to tall.
Det som i alle fall er helt sikkert er at når man skal gjøre noe mange ganger blir datamaskinene et kraftig verktøy!
Jeg kom hjem fra jobb for ca en time siden, men Anders har en PhD å fullføre, så han er på Blindern fremdeles. Han driver visst og lærer som om krystallvekst sammen med Henrik; jeg var innom og sa ha det før jeg dro, og de var i full gang med å dekke mange tavler med lure(?) tanker 🙂
Nå har jeg akkurat har fått slengt meg ned i favorittkroken min, i en av de gule lenestolene - tror jeg skal sette meg med litt skriving nå...det er jo tross alt en av forsettene mine for dette året.
Kjenner du til det nye faget Programmering og modellering? (https://www.udir.no/kl06/PRM1-01)
Vi skal starte opp med det på skolen vår til høsten, gleder meg stort til det. Ellers synes jeg det hadde vært fint med programmering i både matematikk og fysikk på skolen, men hovedproblemet er TID. Læreplanene er overfylte allerede, og at det blir bedre når læreplanene blir revidert, vel det tror jeg når jeg får se det...
Det hadde vært fint om grunnleggende programmering var et eget fag, og at å anvende det i matematikk eller fysikk ble tatt inn under den grunnleggende ferdigheten "digitale ferdigheter i faget". Feks i stedet for noe av Geogebra-stoffet vi har i matematikk i dag.
Men programmering og modellering blir i hvert fall gøy! Akkurat nå er det beste mulighet til å lære kidsa matematisk koding uten å få veldig, veldig dårlig tid i matematikk og fysikk.